Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Standardy ochrony małoletnich
§ 1
1. Każde dziecko posiada swoje prawa, których nikt, w tym dorosły, nie może go ich pozbawić. Dziecko ma w szczególności prawo do:
1) prawo do wyrażania własnych poglądów i przekonań,
2) prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
3) prawo do prywatności,
4) prawo do ochrony przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem oraz innym złym traktowaniem,
5) prawo do nauki,
6) prawo do wypoczynku.
2. Żadne dziecko nie może być krzywdzone przez innych, w tym przez osoby dorosłe. Krzywdzenie dzieci to każde działanie lub bezczynność (brak działania) różnych osób czy instytucji, które narusza ich prawa, swobody czy zakłóca ich optymalny rozwój. Żadne dziecko nie może zaznać przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej), seksualnej czy zaniedbywania.
3. Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp. Wobec dziecka nie wolno stosować kar cielesnych.
4. Wykorzystywanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy, różne formy stosunku seksualnego, itp.
5. Nikt nie ma prawa dotykać cię jeżeli tego nie chcesz.
6. Przemoc emocjonalna to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy , nieposzanowanie granic prywatności, itp.
7. Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja, jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.
8. Nauczyciele, pracownicy szkoły, jak również inne osoby, które prowadza zajęcia nie mogą nie dopuszczają się wobec ucznia czynów naruszających jego godność, prawa i dobro w szczególności:
1) nie stosują żadnej formy przemocy fizycznej, kar cielesnych
2) nie naruszają nietykalności cielesnej dziecka, rozumianej w szczególności jako zadanie ciosu (uderzenie) ręką czy inną częścią ciała czy jakimś przedmiotem, nie rzucają w ucznia żadnym przedmiotem, nie szarpią, nie szczypią, nie ciągną za uszy czy włosy, nie poklepują,
3) nie utrwalają dla celów prywatnych wizerunku ucznia,
4) nie udostępniają bez zgody rodziców wizerunku ucznia,
5) zachowują informacje uzyskane w związku z pracą zawodową dotyczącą ucznia dla siebie, w szczególności dane wrażliwe, w tym informacje uzyskanie na posiedzeniu rady pedagogicznej,
6) nie stosują przemocy psychicznej, nie wyśmiewają, nie znieważają (obraźliwe, obelżywe słowa), nie pomawiają, nie krzyczą na uczniów, nie zastraszają,
7) nie powodują poczucia zagrożenia, strachu, poniżenia, dręczenia, w tym poprzez środki komunikacji na odległość
8) nie używają wulgaryzmów,
9. Pracownicy szkoły nie nawiązują relacji prywatnych z uczniami.
10. Dziecko, które zostało skrzywdzone działaniem lub brakiem działania innej osoby ma prawo zgłosić to nauczycielowi.
11. Informując o krzywdzie każde dziecko otrzyma pomoc i wsparcie ze strony szkoły, w szczególności psychologa, pedagoga, wychowawcy.
12. Szkoła podejmie procedury aby dziecku zapewniono bezpieczeństwo kontraktując się w innymi instytucjami, czy wszczynając procedurę „Niebieskie karty”.
§ 2
1. Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich, która ma przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci i określać zasady pomocy im w tych przypadkach w wersji pełnej i skróconej jest dostępna na stronie internetowej szkoły a także wywieszona w gablocie przed sekretariatem w budynku szkoły.
2. Wychowawca zapoznaje dzieci ze standardami ochrony małoletnich, wyjaśnia ich wątpliwości, tłumaczy jak należy rozumieć dane zasady, czy definicje.
§ 3
1. Nauczyciele wspierają dzieci w budowie relacji pomiędzy nimi, ucząc je wzajemnego szacunku, poszanowania praw innych osób, tolerancji i akceptacji innych bez względu na ich wygląd, pochodzenie, czy niepełnosprawność, mówienia o swoich potrzebach i emocjach.
2. Jeżeli dziecko wyrządziło drugiemu krzywdę należy zgłosić to nauczycielowi. Zachowania agresyjne uczniowie zgłaszają nauczycielowi.
3. Nauczyciele wskazują uczniom, że sposobem rozwiazywania konfliktów nie jest przemoc.
4. Uczniowie we wzajemnych relacjach są koleżeńscy, szanują prawa innych.
5. Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy uczniami to:
1) przemoc fizyczna np. : uderzenie kolegi, szarpanie, bójki
2) znieważanie, wyśmiewanie, poniżanie,
3) zastraszanie, dręczenie, w tym poprzez środki komunikacji na odległość (FB)
4) kradzież,
5) wyłudzanie pieniędzy czy innych rzeczy wartościowych,
6) wulgaryzmy
7) nagrywanie lub robienie zdjęć kolegi bez jego zgody i udostępnianie jego wizerunku w Internecie,
8) proponowanie narkotyków i innych używek.
§ 4
1. Sieć szkoły jest zabezpieczona hasłem.
2. Z sieci szkoły mogą korzystać uczniowie korzystający ze sprzętu będącego na wyposażeniu szkoły, w szczególności w pracowni informatycznej.
3. Sieć jest filtrowana aby uniemożliwić dostęp do witryn nieodpowiednich.
4. Na komputerach będących na wyposażeniu szkoły zainstalowane jest oprogramowanie antywirusowe oraz blokujące treści niewłaściwe stanowiące zagrożenie dla uczniów.
5. Instalowanie oprogramowania, aplikacji na sprzęcie stanowiącym własność szkoły jest możliwa jedynie przez administratora.
6. Sprzęt stanowiący własność szkoły nie jest używany w celach prywatnych.
7. Uczniowie nie logują się na sprzęcie będącym na wyposażeniu szkoły do portali, czy skrzynek mailowych.
8. Nadzór nad korzystaniem ze sprzętu komputerowego sprawuje nauczyciel informatyki.
9. Szkoła realizuje program, który ma chronić dzieci przez treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet.
10. Dzieci i rodzice zostają zapoznaniu z rodzajami cyberprzemocy i zasadami bezpiecznego korzystania z Internatu.
11. Dziecko będące ofiarą cyberprzemocy powinno zgłosić to rodzicom lub nauczycielowi.